Fornyelse af Reventlowsgade

Nomineret til Årets Arne 2022

Play video
0.11

”Jeg er sikker på, at fornyelsen af Reventlowsgade bliver en gevinst for alle i området”

Ninna Hedeager Olsen, Teknik- og miljøborgmester

Med åbningen af den nye metrostation ved Københavns Hovedbanegård skal Reventlowsgade tilgodese langt flere krydsende passagerer, cyklister og gående. Juul | Frost Arkitekter har i tæt samarbejde med trafikplanlæggere fra MOE været ansvarlige for fornyelsen Reventlowsgade for Københavns kommune og DSB. Bagsiden af Københavns Hovedbanegård er transformeret til et byrum, og gaden er blevet en attraktiv ankomst til Vesterbro for de mange beboere og besøgende.

Fornyelsen af Reventlowsgade fokuserer på at løse de store udfordringer med flow, cykelparkering og trafikafvikling. Samtidig sikrer fornyelsen at byrummet er trygt, sammenhængende og indbydende. Pladsens belægning bliver gennemskåret af cykelsti, vejforbindelse og cykelparkeringsøer. Vejforbindelse og cykelsti er anlagt i chaussesten, som både sikrer et samlet udtryk og tydeliggør, hvilke arealer der er tiltænkt gående, cyklister og bilister. 

Antallet af cykelparkeringspladser er øget markant til 730 med 574 nye cykelstativer for at imødekomme fremtidens behov for omstigning fra cykel til andre transportmidler. Cykelparkeringen er holdt væk fra facaderne, så stationsbygningerne står tydeligere frem. Det skaber øget tryghed omkring cykelstativerne og fremhæver den historiske bygning. 

… et længe savnet og nådigt forløst projekt til en opgradering og renovering af Reventlowsgade, den før i tiden så mørke og triste gade på Hovedbanegårdens skumle side. Her har arkitekterne fra Juul Frost lavet et meget urbant, meget, komplekst, men også meget charmerende projekt.

Holger Dahl, Arkitekturredaktør Berlingske
Foto DSB / Mette Willert
Foto DSB / Mette Willert
Foto DSB / Mette Willert